Hoe voorkom je een burn-out? Naar een lezing van Dirk De Wachter

Vandaag staat de actualiteit bol van berichtgevingen rond burn-out. Jammer genoeg, want het betekent dat almaar meer mensen er last van hebben. Anderzijds is het ook positief dat er zoveel aandacht voor is, want dat betekent dat je het makkelijker kan detecteren en dus ook voorkomen. Want zoals met alles geldt: voorkomen is beter dan genezen.

Omdat ik als stress- en burn-outcoach en loopbaancoach uiteraard erg begaan ben met het thema, volgde ik recent een lezing van psychiater en hoogleraar Dirk De Wachter en de Belgische ex-judoka en ondernemerscoach Ann Simons over veerkracht en geluk. Het was zo inspirerend dat ik graag hun tips rond burn-outpreventie, aangevuld met die van mezelf, wil delen.

Over zin en betekenis

In zijn lezing onderstreept Dirk de Wachter dat er heel veel mensen zijn die zich niet goed voelen op hun werk. Anderzijds hebben we het nog nooit zo goed gehad. Maar volgens de bekende psychiater hebben veel van deze gevoelens te maken met een gemis aan zin en betekenis van het werk, eerder dan het aantal uren dat iemand werkt. Het gevoel hebben dat je gewaardeerd wordt op je werk en dat je werk tot iets leidt, dat je je nuttig voelt is daarbij essentieel.

Hoe ‘ontsnap’ je aan een burn-out? 6 tips

1)  Zorg dat je je omringt door een goed netwerk.

Als je een goed netwerk hebt, kan je veel druk aan. Die druk wordt dan gedragen door je netwerk, omdat je je gesteund voelt. Wist je trouwens dat hoe meer je met iemand omgaat, hoe meer je gedrag, je opvattingen, … lijken op die van de ander?  Uit onderzoekt blijkt zelfs dat jij het gemiddelde bent van de 5 mensen waar jij het meest mee omgaat, zowel professioneel als privé.

De oplossing? Vermits je doorgaans meer tijd doorbrengt met collega’s dan met familie en vrienden, zoek je best naar zoveel mogelijk mensen rondom je waarbij je je goed voelt en jezelf kunt zijn.

2) Laad je batterijen op

Ann Simons raadt aan om verstandig om te gaan met je energie op mentaal, emotioneel, lichamelijk, spiritueel en fysiek vlak. Het is belangrijk om voldoende aandacht te geven aan al die aspecten en je batterijen op al die fronten op te laden. Het is immers een constante wisselwerking. Bijvoorbeeld: als je je niet lekker voelt in je relatie, zal je je ook niet helemaal goed voelen in die nieuwe job.

De oplossing? Loop jezelf niet voorbij, maar besteed aandacht aan voldoende zelfzorg. Op elk vlak.

3) Zorg voor voldoende interactie.

We leven in een ik-maatschappij, waarin we steeds meer tijd online doorbrengen, en daar is een mens eigenlijk niet voor gemaakt. Sociale media (over)prikkelen niet alleen onze hersenen, het creëert ook een illusie van verbinding en isoleert ons ongemerkt. Online is immers vaak alleen. Maar we hebben niet meer veel tijd voor verbindingen. Zoals Dirk De Wachter het zo mooi zegt: “Als je vriendin via chat stuurt dat ze zich niet lekker voelt, chat niet terug, kruip in je wagen en rij ernaartoe”.

De oplossing? Zoek naar voldoende verbindingen en erken elkaars verschillen hierin.

4) Geef elkaar waardering

Tijdens de lezing gaf Dirk De Wachter een voorbeeld waar hij de poetsvrouw bedankte voor haar werk. Zij antwoordde hem dat hij de eerste was die dit deed. Door waardering te tonen voor iemands werk geef je zin en betekenis aan dat werk. Dirk: “In onze maatschappij zijn onderwijs en zorg belangrijke pijlers. Maar ze worden te weinig gewaardeerd. Dit zien we ook in andere sectoren, zoals bij huisartsen en verpleegkundigen. Zij verliezen ‘status’ t.o.v. vroeger.” En in die sectoren zie je dan ook opvallend vaak burn-outs.

De oplossing? Kleine attenties en welgemeende vragen stellen, zoals ‘hoe is het met je?’ Dit is ook wat leidinggevenden beter en meer zouden moeten doen. Dirk De Wachter: “Laat de technologie niet tussen de mensen komen. Uit appreciatie. Kijk naar wie mensen zijn, niet wat ze doen.”

5) Je moet niet altijd sterk willen zijn

Zeggen dat je je niet goed voelt past niet in onze wow-cultuur, waarin alles vooral mooi en positief moet zijn. Maar het is net de tristesse en de miserie die verbindend is tussen mensen. Duurzaamheid in relatie bewijst zich op moeilijke momenten. Toch lopen we daarvan weg. Ook degene die gepercipieerd wordt als de sterke, is kwetsbaar. Zoals Dirk De Wachter het stelt: “Wie denkt dat het hem niet overkomt, is dwaas”. Velen onder ons zijn heel goed in zich sterker voor te doen, dan ze zich voelen.

De oplossing? Spreek ook als het minder goed gaat. Door je kwetsbaarheid te tonen, creëer je een veilige sfeer waarin mensen zich thuis voelen.

6) Eer het kleine

Je hoeft geen grensoverschrijdende dingen te doen om gelukkig te zijn. Klamp je niet vast aan helden. Helden zijn helden op bepaalde vlakken, en zijn net als de rest op andere vlakken minder goed. Doe niet alsof je vanalles kunt, doe gewoon. Goede leiders zeggen weleens ‘ik weet het niet’. Ze laten bijgevolg hun medewerkers groeien en nemen het niet over. De basis van de mens is liefdevol gedragen worden en niet verworpen worden voor onze mislukkingen.

De oplossing? Apprecieer ook de kleine dingen, rondom je, maar ook je eigen verwezenlijkingen, hoe klein ze misschien ook zijn.

En jij?

Stel jij je vragen als: Moet ik niet gewoon tevreden zijn met mijn job? Wat zijn mijn talenten? Ben ik eigenlijk wel ergens goed in? Moet ik misschien toch op zoek naar een andere job? Maar welke? Of kamp je met zware stress of voel je je vermoeid, futloos of overspannen? Bekijk dan mijn programma rond loopbaancoaching of stress en burn-out coaching. Mijn loopbaan programma komt in aanmerking voor loopbaancheques. Hierdoor krijg je 8 u coaching voor €80.

Heb je vragen of wil je meer weten? Contacteer me gerust voor een vrijblijvend gesprek.

Dit artikel werd gepubliceerd in Gezondheid

Bron: lezing Dirk De Wachter en Ann Simons tijdens het nieuwjaarsevent van het Blue Health Innovation center op woensdag 23 januari 2019. Boek: De wereld van De Wachter


Delen


Over Mieke Meynen

Ik wil jou en je medewerkers professioneel gelukkig maken door loopbaancoachingstress- en burn-outcoachingcompetentiemanagement en burn-outpreventie. Omdat professioneel gelukkige mensen ook privé gelukkiger zijn en meer resultaten boeken!