5 stappen om duidelijk en met impact feedback te geven

Uit een recente bevraging van de UGent en De Morgen bij 1.153 (voormalige) burn-outpatiënten blijkt dat 7 op de tien mensen onvoldoende feedback kregen van hun leidinggevenden en dat dat heeft bijgedragen tot hun burn-out. Werk aan de winkel dus! Met deze 5 stappen help ik je graag op weg.

Feedback geven: een uitdaging die loont

Als coach en trainer in coachend leiderschap merk ik het heel vaak: feedback geven is voor velen een uitdaging en staat dus meestal niet bij de favoriete to do’s. Waardoor we het meer dan eens op de lange baan schuiven. Maar het niet doen heeft zwaardere gevolgen dan we vermoeden. Het is dus vast en zeker waardevol om het wél te doen. In dit artikel ga ik dieper in op wat feedback is, welke voordelen het oplevert én hoe je het aanpakt.

Wat is feedback?

Feedback is het benoemen van de positieve of negatieve impact die het gedrag van de ander op jou heeft. Belangrijke nuance: je geeft feedback over het gedrag, niet over de persoonlijkheid van de ander.

Waarom vinden we feedback geven zo moeilijk?

Bij feedback geven ligt angst vaak aan de basis. We zijn bang:

  • om de ander te kwetsen,
  • om conflicten te veroorzaken,
  • dat de samenwerking met die persoon onder druk komt te staan,
  • dat de ander ons niet begrijpt, ….

Maar ook onwetendheid en vooroordelen spelen weleens een rol:

  • We weten niet hoe het te doen.
  • Het kost allemaal te veel tijd, en die we hebben we te weinig (denken we).
  • Positieve feedback of complimentjes durven we niet te geven, omdat de ander het misschien zal ervaren als niet oprecht of vlijerij.

Allemaal heel begrijpelijk!

Toch geen feedback geven? Dit zijn de gevolgen:

Als we geen feedback geven, weet de ander niet wat ons stoort, wat we nodig hebben of wat we appreciëren. En hierdoor ontstaan misverstanden, geroddel, verstoorde relaties, ontevredenheid en frustraties. En vooral: gemiste kansen.

Feedback geven: 4 voordelen

  1. Je verwachtingen communiceren: we zijn ons niet altijd bewust van ons gedrag. Door bij de ander te benoemen wat we zien, maken we de ander bewust van zijn gedrag. Dit noemen we spiegelen. De ander kent onze verwachtingen en kan er dus ook iets mee doen.
  2. Gewenst gedrag stimuleren: als we de ander een compliment geven waarderen en bevestigen we de ander, waardoor die geneigd is dat gedrag meer te tonen.
  3. Minder positieve feedback komt minder hard aan: als je regelmatig positieve feedback geeft, is de kans groter dat de ander openstaat voor minder positieve commentaar. Hij zal het ook ernstiger nemen en er iets mee doen.
  4. De resultaten verbeteren: het vertrouwen en dus ook de relatie groeien, de samenwerking verbetert, de doelstellingen zijn helder en de kans op het realiseren hiervan groter. We kunnen de ander motiveren om samen de gewenst resultaten te behalen.

Feedback geven: stap voor stap op de goede weg

STAP #1 Wat neem je waar? “Ik heb gezien, gehoord of gemerkt dat…”. Verwoord je waarneming concreet, zonder oordeel en vanuit jezelf, dus niet: “Ik heb horen zeggen dat..”.

STAP #2 Waarom? Verwoord je gevoelens, hoe je je hierbij voelt (ongerust, blij, geïrriteerd, ..) en waarom je deze boodschap geeft. “ Ik maak me hier zorgen over, omdat het belangrijk is dat…”

STAP #3 Wacht. Geef de ander de kans om te reageren. Luister actief, ga niet uit van slechte intentie. Stel eventueel bijkomend de vraag: “Herken/besef/wist je dat..?”

STAP #4 Wil/verwachting. Beschrijf het gedrag wat je wil. “Ik stel voor dat..” of “Zou je willen..”

STAP #5 Check eventueel of de persoon het zal doen. “Gaat dat lukken?” of “Hoe ga je het aanpakken?”

Een voorbeeld

Dit voorbeeld, uit het dagelijks leven gegrepen, is makkelijk te onthouden en illustreert hoe je op een constructieve manier feedback kunt geven:

“Joost, er liggen overal vieze sokken in je kamer (wat). Dat irriteert me (gevoel). We leven hier allebei en ik wil graag dat het netjes blijft (waarom). Zou je alsjeblieft je sokken in de wasmand willen gooien (verwachting)?

Tip: hoe meer je het oefent, hoe natuurlijker en makkelijker het zal zijn om feedback te geven.

Heb je vragen of wil je nog meer ondersteuning bij het geven van feedback voor jezelf of voor jouw team? Ik help je graag verder.

Bron: Geweldloze communicatie, Marshall B. Rosenberg


Delen


Over Mieke Meynen

Ik wil jou en je medewerkers professioneel gelukkig maken door loopbaancoachingstress- en burn-outcoachingcompetentiemanagement en burn-outpreventie. Omdat professioneel gelukkige mensen ook privé gelukkiger zijn en meer resultaten boeken!